Jste zdeOzubnicová trať

Ozubnicová trať


Tanvald - Kořenov - Harrachov

     Ozubnicová trať Tanvald – Kořenov - Harrachov je nejstrmější železnicí v České republice. Pomocí dvoupásové ozubnice Abtova systému překonává na sedmi kilometrech mezi Tanvaldem ( 466 m.n.m. ) a Kořenovem ( 701 m.n.m. ) výškový rozdíl 235 metrů, přičemž největší sklon je 58 promile. Trať dále stoupá až do nadmořské výšky 885 m, kde v Novosvětském sedle nedaleko obce Jakuszyce v Polsku přetíná hřeben mezi Jizerskými horami a Krkonošemi, dále klesá do polské Szklarske Poreby a pokračuje do Jelenie Gory. Stanice Kořenov byla v minulosti přechodovou stanicí mezi rakousko-uherskou monarchií a Pruskem.
     První vlak přijel do Kořenova 30. června 1902. Na české straně zajišťovaly provoz tři parní ozubnicové lokomotivy, od roku 1961 motorové lokomotivy a motorové vozy pro osobní dopravu. V roce 1988 byl i na této trati zaveden adhezní provoz dieselelektrickými lokomotivami.
     Na dnešní polské straně byla trať až do Kořenova v roce 1923 elektrifikována. Po ukončení druhé světové války byl provoz v úseku Kořenov – Szklarska Poreba zastaven a elektrizace demontována. V letech 1991 a 1992 projely po neprovozovaném úseku, který byl částečně opraven díky nadšení železničních fandů, zvláštní vlaky a vedou se jednání o částečném obnovení provozu. V současné době trať končí ve stanici Harrachov – Mýtiny. V roce 1992 byla tato železniční trať vyhlášena Ministerstvem kultury České republiky kulturní památkou.


Více informací na www.zubacka.cz
Za poskytnuté informace a fotografie děkujeme Železniční společnosti Tanvald



Muzeum ozubnicové trati Tanvald – Kořenov - Harrachov zde